10. Řízení zásob, skladovací činnosti

13. května 2009 v 15:23 |  Odborný základ
10. Vliv umístění bodu rozpojení objednávkou zákazníka
životní cyklus výrobku

Bod rozpojení:
= místo v logistickém řetězci, kde se stýká část řetězce řízená podle zákazek s částí řetězce řízenou podle
předpovědi poptávky
= smyslem logistického řešení je posunout tento bod co možná nejdále proti směru hmotného toku, tzn. co
nejblíže k dodavatelům tak, aby rozhodující část řetězce byla řízena zakázek.

Bod rozpojení je místem, kde se nezávislá poptávka přeměňuje na poptávku závislou.
Nezávislá poptávka = lze pouze předpokládat, prognózovat, neplánujeme, ale pouze předpovídáme
Závislá poptávka = lze pevně stanovit - má přesně daný charakter, můžeme plánovat, kde, kam, kudy

Bod rozpojení může být v zásadě umístěn:
¨ v distribučním skladu nebo ve skladu hotových výrobků:
= jde o výrobu a expedici na sklad - zdrojem pružnosti je promptní expedice, schopnost
individualiyzace je minimální, vysoké riziko neprodejných zásob

¨ ve výrobním meziskladu nebo ve skladu surovin, materiálů a nakupovaných dílů
= jde o montáž na zakázku - zdroj pružnosti je montář (výroba), lze velmi významně individualizovat
produkci

¨ v dodavatelských článcích
= jde o nákup a výrobu na zakázku - celý řetězec řízen podle zakázek, riziko ze zrušených zakázek
nebo chybně odhadnutých kapacit.

Platí!!
Čím vyšší tlak na snížení nepřiměřených zásob a zakázníků na zvětšování počtu variant výrobků, tím hlouběji bude nutné bod rozpojení posunout.

Životní cyklus výrobku

= vyjádření časového průběhu změn v prodeji (obratu, zisku), v nákladech prodeje.
Grafickým vyjádřením typického průběhu tržeb je tzv. S-křivka, která bývá obvykle rozdělena na čtyři části:

  1. Zavádění (otazníky)
- nový výrobek je prvně distribuován do nákupní sítě
- tržby rostou pomalu
- malý počet zájemců (důvody: nízká informovanost spotřebitelů, nedostatečná intenzita distribuční sítě, vysoká cena, obava z nového neznámého produktu)
- v této fázi ztráta (nízké tržby a vysoké náklady na propagaci a posílení distribučního systému)
- počet konkurentů je nízký

Těžiště podnikání: vývoj výrobku, výroba, marketing
Strategie: získat podíl na trhu, počítat se ztrátami
Služby zákazníkům: zlepšit


  1. RŮST (hvězdy)
- prudký růst tržeb i zisků (spotřebitelé již objevili nový produkt a kupují ho)
- na trh vstupují noví konkurenti
- cena se nemění, protože poptávka prudce stoupá
- roste zisk (vyšší rozsah výroby = zlevnění výroby)
- nutné zdokonalovat produkt, pronikat na nové segmenty trhu a posílit prodejní ceny, umět pracovat s cenou (zlevnit, kdy je třeba)
Těžiště podnikání: výroba, marketing, rozmisťování zásob
Strategie: udržet podíl na trhu, udržet dostatečné disponibilní fin. prostředky
Služby zákazníkům: optimalizovat



3. ZRALOST (krávy)
- pokles růstu tržeb (nadbytek zboží v odvětví = zesílení konkurence)
- snižování cen
- posílení propagace
- zdokonalování výrobku nebo služby
- aktivní využívání nástrojů marketingu!

Těžiště podnikání: marketing, rozmisťování zásob, finance
Strategie: udržet podíl na trhu, snižovat N, zajistit finanční prostředky
Služby zákazníkům: udržovat, eventuelně diferencovat podle zákazníků (segmentů trhu)

4. ÚTLUM (psi)
- podstatné snížení tržeb z prodeje (změny vkusu spotřebitel, technologický pokrok, růst domácí i zahraniční konkurence…)
- snižování cen, snížení výdajů na reklamu a další nástroje propagace
- nutné rozpoznání slabých stránek produktu a stanovení další strategie marketingu!
- Křivka životnosti může znovu začít růst v důsledku:
§ důležitého zlepšení výrobku
§ změny vnímání výrobku spotřebiteli
§ nových odbytišť

- rozhodne-li se podnik z trhu odejít a má-li produkt dobrou distribuci a určitou přitažlivost, může značku případně výrobní postup prodat
- je třeba vyřešit problém zajištění servisu bývalým zákazníkům

Těžiště podnikání: finance
Strategie: vyřadit výrobek, minimalizovat ztráty
Služby zákazníkům: udržovat jen pro vybrané zákazníky (segmenty trhu)


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama